به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان در دومین پیش نشست همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث با موضوع «استقلال حقوقی زن در الگوهای سه گانه» برگزار گردید.
در ابتدای این نشست خانم پاکمنش از طلاب سطح 4 این موسسه گفت:اسلام در روابط حقوقی و خانوادگی فلسفه خاصی را در نظر دارد. آنچه در چهارده قرن گذشته وجود دارد با آن مغایرت دارد و با آن چیزی که در جهان امروز می بینیم نیز مطابقت ندارد از نظر اسلام زن و مرد هر دو انسان هستند و از حقوق انسانی متساوی بهره مند هستند اما با توجه به اینکه خلقت آنها یک جور نیست طبیعت جهان برای آنها یکنواخت نیست لذا حقوق و تکالیفی و مجازات هایی که برای آنها در نظر گرفته می شود مشابهتی با هم ندارد در دنیای غرب سعی کردند این تفاوتها را در نظر نگیرند و قوانین را وضع کنند و داعی دار این باشند که حق زن را به رسمیت شناختند.
طلبه سطح 4 این موسسه در ادامه گفت: در حالی که اسلام با توجه به تفاوت هایی که بین خلقت زن و مرد وجود دارد اینها را در نظر گرفته و استقلال اقتصادی به زن داده اما در غرب طمع سرمایه داران، باعث شد قوانینی را برای زنان وضع کرده و زنان را تبدیل به کالا کنند.
درادامه این نشست استاد حکمت نیا به عنوان ارائه دهنده بحث گفت: تعبیر حق زندگی کردن آنگونه که خود انسان می خواهد در حقوق و تعبیر اصل خودمختاری و استقلال یعنی سرنوشت ما به دیگران مربوط نیست در فلسفه آیا قابل دفاع است و تا چه اندازه درباره نوع زندگی و رفتارهای خود استقلال در تصمیم داریم.
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق در ادامه گفت: به لحاظ مدل تصمیم گیری درباره زندگی استقلال فلسفی را بحث میکنیم بعد حقوقی را نتیجه میگیریم و منظور از بحث خودمختاری در اینجا بحث جنسی، بدن، امور مربوط به شخصیت، امور مربوط به روابط و امور مربوط به اطلاعات می باشد و طرف مقابل آن یا انسان های دیگر هستند یا دولت است و پیاده کردن امر به معروف و نهی از منکر توسط دولت و مردم نیز در اینجا با مشکل مواجه می شود.
وی اظهارداشت: سهل انگاری در حرکت به سوی خدا یک سخت ا نگاری در زندگی انسان ایجاد می کند.
استاد حکمت نیا در ادامه برای حل مسئله به توضیح یک اصل ساده انگارانه پرداخت و گفت: در مقابل اصل خودمختاری تسلیم شویم و دینداری انفعالی را سامان بدهیم و یک زندگی مسالمتآمیز بدون مخمصه را مدیریت کنیم که در این صورت وقتی به مفاهیم دینی مراجعه میشود این بحث با مباحثی همچون ارشاد جاهل و امر به معروف و نهی از منکر مجازات ها و تحدید حدود سازگاری ندارد.
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق در ادامه بیان کرد: در این مبحث دستگاه منفعت گرایانه، دیدگاه شخصیت که در آن کرامت ذاتی انسان را آزاد قرار داده و خود را نباید وسیله برای دیگران قرار دهد و در نظر گرفتن دستگاه الهیاتی یا وحیانی در دین مسیحیت یهودیت و اسلام که می گوید انسان خلیفه خدا در روی زمین است و مبدئی و منتهای دارد وجود دارد در بحث پوشش دستگاه منفعت گرایانه و دیدگاه شخصیت بی تأثیر است تنها دستگاهی که در این مسئله تاثیر گذار دستگاه الهیاتی است.
وی در ادامه گفت: برای استفاده از دستگاه الهیاتی در بحث وجوب پوشش و دفاع باید دید بین المللی داشت زیرا در ادبیات وحیانی در خیلی موارد اسلام با مسیحیت و یهودیت مشترک است اما اگر بخواهیم با کسانی که باورهای دینی را قبول ندارند گفتگو کنیم و ادبیات دینی را دفاع عقلانی و غیر دینی کنیم با مشکل مواجه می شویم.
استاد حکمت نیا گفت: در ادبیات فقهی، فقها در فتاویی خود اگر از قاعده «یستدل بالادله الاربعه» استفاده کرده باشند دفاع عقلی از نهاد دینی میسر است و عقل، مستقل از وحی منظور است ولی اگر پای عقل را بیرون کشیدند و گفتند «یستدل بالکتاب و السنه و الاجماع» دفاع عقلانی از آن نهاد دینی میسر نیست باید از آن دفاع دینی کرد که بسیار دشوار است.
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق در پایان گفت: در بحث وجوب پوشش و مداخله دولت در آن آیا دولت به «یستدل بالادله الاربعه» باید استناد کند یا به «یستدل بالادله الثلاثه» که این سوالی است که باید پاسخ داده شود.
دستگاه الهیاتی یا وحیانی در دین مسیحیت یهودیت و اسلام که می گوید انسان خلیفه خدا در روی زمین است و مبدئی و منتهایی دارد وجود دارد در بحث پوشش دستگاه منفعت گرایانه و دیدگاه شخصیت بی تأثیر است تنها دستگاهی که در این مسئله تاثیر گذار دستگاه الهیاتی است.
برای استفاده از دستگاه الهیاتی در بحث وجوب پوشش و دفاع باید دید بین المللی داشت زیرا در ادبیات وحیانی در خیلی موارد اسلام با مسیحیت و یهودیت مشترک است اما اگر بخواهیم با کسانی که باورهای دینی را قبول ندارند گفتگو کنیم و ادبیات دینی را دفاع عقلانی و غیر دینی کنیم با مشکل مواجه می شویم.
در ادبیات فقهی، فقها در فتاویی خود اگر از قاعده «یستدل بالادله الاربعه» استفاده کرده باشند دفاع عقلی از نهاد دینی میسر است و عقل، مستقل از وحی منظور است ولی اگر پای عقل را بیرون کشیدند و گفتند «یستدل بالکتاب و السنه و الاجماع» دفاع عقلانی از آن نهاد دینی میسر نیست باید از آن دفاع دینی کرد که بسیار دشوار است.
در بحث وجوب پوشش و مداخله دولت در آن آیا دولت به «یستدل بالادله الاربعه» باید استناد کند یا به «یستدل بالادله الثلاثه» که این سوالی است که باید پاسخ داده شود.